Redigeren van teksten aan de hand van uitvoerige feedback en schrijftips
Bij het redigeren van romans en korte verhalen geef ik uitvoerige feedback. Ik redigeer een verhaal op het niveau van woorden, zinnen, alinea’s, hoofdstukken en vanzelfsprekend op zijn totaliteit. Je kunt daarbij zoal denken aan de opbouw van een verhaal (structuur) maar ook aan ‘natuurlijke’/functionele dialogen, gelaagdheid personages, geloofwaardigheid, vertragen spannende scènes, tempo, onnodige herhaling van woorden of handelingen en plotontwikkeling. Deze uitvoerige feedback is toegesneden op een specifiek verhaal en niet altijd toepasbaar voor elke schrijver.
Op deze website geef ik daarom meer algemene feedback dat inzichten geeft aan elke schrijver.
Wat kun je verwachten als jouw verhaal met mijn gratis feedback op deze site wordt geplaatst? Bij jouw verhaal concentreer ik me op het schrijfaspect dat je goed toepast en geef ik je tips op welk aspect jouw verhaal versterkt kan worden. Respect voor jouw werk vind ik daarbij erg belangrijk.
Twijfel je nog? Lees dan hieronder mijn werkwijze.
Voorbeeld werkwijze
Ter illustratie van mijn werkwijze heb ik hieronder een scène uit een willekeurig verhaal geplaatst. De schrijftip bij dit fragment is: het uitschrijven van zinnen. Het uitschrijven van zinnen of een scène is een krachtig instrument om:
- het inlevingsvermogen van de lezer te vergroten
- origineel in je bewoording te zijn
- personages en de setting uit te diepen
- sfeer aan je verhaal te geven
- experimenteren met je schrijfstijl
Scène uit een verhaal
De zon scheen en mijn tuin lag er prachtig bij. Ik wist zeker dat Anna dat geweldig zou vinden. Dat beloofde wat voor vanavond. Mijn plan ging slagen.
Uitschrijven
In het korte fragment hierboven probeert de schrijver spanning op te wekken. Dat is deels geslaagd, maar het zou nog krachtiger kunnen door het vergroten van het inlevingsvermogen van de lezer. Laat onderweg naar de afsluitende zin de spanning voelen door de lezer actief te betrekken bij de scène. Vergroot daarbij het voorstellingsvermogen en prikkel de zintuigen van de lezer. Hoe?
- … mijn tuin lag er prachtig bij. Prachtig zegt niets. De lezer krijgt met het woord ‘prachtig’ geen voorstellingsvermogen van de tuin. In dit fragment is dat beeld relevant, omdat de tuin onderdeel gaat uitmaken van het plan van het hoofdpersonage.
Tip ⇒ Stel je voor hoe die tuin eruit ziet. Denk bijvoorbeeld aan het strak gemaaide gazon en hoe het hoofdpersonage daar een hele middag op heeft gezwoegd (om een goede indruk op Anna te maken). Beschrijf de bloemen en hun kleuren en eventueel de geuren (denk bijvoorbeeld aan lavendel; een geur die elke lezer kent). Google eventueel op foto’s van tuinen voor een realistische beschrijving. Pas op voor een te uitvoerige beschrijving van de tuin. De lezer raakt daardoor snel verveeld. Geef de lezer net voldoende beeld om zich een voorstelling van de tuin te kunnen maken.
- ‘Ik wist zeker dat Anna dat geweldig zou vinden.’ De lezer krijgt geen informatie waarom Anna een prachtige tuin geweldig vindt. Menig lezer voelt zich daardoor buitengesloten.
Tip ⇒ Maak een dergelijke zin concreet. Beschrijf waarom Anna een bloeiende tuin prachtig vindt. Welke herinneringen bewaart ze daaraan? Je vertelt daarmee ook meer over de achtergrond van het personage, waardoor het personage meer tot leven komt en het inlevingsvermogen van de lezer wordt vergroot.
- ‘Dat beloofde wat voor vanavond.’ Op zich draagt deze zin enige spanning, maar het vertelt de lezer niets. Immers, wanneer je deze zin schrapt, verandert er niets aan de tekstbeleving.
Tip ⇒ Herformuleer de zin. Vul het bijvoorbeeld aan met een kleine hint over het plan en/of het gemoed van het hoofdpersonage. Dan voegt het daadwerkelijk iets aan de spanning toe.
Schrijfgroet, Joanne